Offpist

Idag har vi haft grym skidåkning med riktigt skönt underlag.
Vi har nog varit mer utan för pistområdena än innanför. Iof så fick vi den bästa skidåkningen där oxå, vi riktigt surfade fram på den nylagda snön...ja, alla förutom Marko som mest låg under.
Väl uppe igen hade skägget frusit till is men som tur va så var han oskadd.


Det har använts 2 meningar rätt så flitigt här nere under dessa 4 dagar. Den ena är: "Pass på!" och "På riktigt".
När Kenny eller Marko ger skri med orden "Pass på" ska man ta skydd. Då betyder det nämligen att det är en illaluktande doft som är under spridning eller så är det en panikuppmaning på att "nu är det dax att göra sig beredd att stiga av liften."
"på riktigt" vet jag inte riktigt vad det betyder, men jag antar att det är ett annat begrepp för "allvarligt". Eller hur kenny? :)

Efter att ha åkt flitigt under hela förmiddagen skulle vi o ta oss ner till en värmestuga..
Det fanns bara en väg dit, nämligen genom "helvetesbacken" som Marko kallar den.
Måste faktiskt medge att den var snäppet värre idag då man sprängt bort laviner i just det hanget under natten.
Jag och Kenny åkte puder medans Marko sick-sackade sig ner för branten.
Själv slutade dock min färd på nacken... vilket var sådär halvskönt.. Inställningsmanicken som sitter precis bak i slutet av skallbenet skar in fint då jag dök med huvudet före. Men jag lever..

Lunchen bestod av sallad och lax för min och mias del. Marko och Kenny däremot beställde skälvklart det mest onyttigaste som fanns på hela menyn. Förätten bestod av en korg Pommes. Huvudrätten var stekt rösti med osttäcke, bacon och ägg....



Efter lunchen beslöt sig jag kenny och mia för att ta ett sista åk ända uppifrån, marko var dock helt slut och öm i varenda muskelcell i låren så han åkte in till värmestugan för att värma sig med en öl.


Vårat sista åk blev ingen höjdare, dålig sikt och även vi kände att alpluften tagit ut sin rätt i våra kroppar.

Under nedfärden kom vi till den berömda stubben.
Kenny fick hela befolkningen som skulle passera ner att stanna upp.
Han klev upp på stubben och tog ett djupt andetag...
"Hertlich wilkommen Minen damen unt herren. Ich haise Kenny. Ich vone in schweden unt Ich bin 40 yare alt.
Das is aine "Stubbstaret". Alen susammen; 1, 2, 3!

Översatt till svenska så bad han om allas uppmärksamhet för att demonstrera en "stubbstart".
Det mest sjuka av allt är att han fick med hela den uppstannade folkmassan att räkna in honom.
Det han dock inte själv hörde var en tysk som åkte förbi oss andra efter hans "uppvisning" och utbras i den  inet allt för okända meningen: "dumme schwede!"

Självklart kunde inte jag vara sämre så jag testade oxå på en "stubbstart".

gick fint!

Under de sista fem minutrarna på vägen ner möter plötsligt upp Micke som tydligen varit ute på egna äventyr och åkt sjukt bra puder.. Efter att ha jobbat på förmidddagen skulle han möta upp oss uppe på berget....jo tjena, lätt att mötas upp då ahn inte har en mobil...fråga mig inte varför men han hade iaf gjort ett tappert försök och genomsökt nästintill hela området. Dock letat efter min oranga jacka som jag såklart INTE hade på mig denna dag... too bad. Men som sagt, han hade haft en toppendag trots allt och Kenny blev lagomt besviken då han fick höra om hans äventyr..
Synd Kenny..

Väl nere och skiddagen var till ända skulle bara skidprylarna lämnas tillbaka på skiduthyrningen. Marko kommer då på att han glömt sina skor hemma i huset. (surprice!?) Kenny även kallad alisa "Mr jag -fixar" ställde självklart upp som hjälpreda. "Hoppa upp här Marko.
Kenny med hjälm, pjäxor och full skidmundering stapplar fram genom folkhavet som lyssnade till afterskin med en 35årig Marko (iförd endast strumplesten på fötterna) på ryggen skrikandes "Achtung!, achtung!".
Nu fick väl allmänheten ännu en anledning att kalla oss "dumme schwede".






Vi har haft en toppensemester!
Till sist vill jag med Marko och Kenny tacka så enormt mycket för 4 underbara dagar här nere i schweiz.
Tack snälla Micke och Mia för gästfriheten och äventyrliga dagar.
Men hörni! tro oss, We will be back! ;)
Ciao!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0