Scen-Comeback a la motionär..

Nu rullar det på som vanligt igen efter att ha hunnit tävla i en helt oförberedd fitness tävling.
Hade nästan glömt hur jobbigt det var (till en början) att försöka hålla alla nerver i styr när man står där på scen med alla hundratals ögonpar som granskar en från topp till tå.
Det började redan på fredagen (tävlingen skulle gå av stapeln på söndagen) med lite lätt illamående och från att ha varit frisk som en nötkärna började jag helt plötsligt känna mig småkrasslig.. illamående avbytte halsont som i sin tur fick mig att gång på gång inbilla mig om att näsan faktiskt kändes lite tjockare än vanligt.
På lördagen åkte astmasprayen fram...jo ra, nu kändes luftrören helt plötsligt tätare oxå.
Förstå vad man kan framkalla symptom...som nog i själva verket inte beror på baciller utan på förvirrade hormoner som leker blindbock inne i kroppen.

Väl Söndag och jag gick upp hyfsat tidigt (08.00) för att fylla upp depåerna med mkt och bra energi i god tid till invägningen. I normala fall så brukar jag känna hunger efter ca 3-4timmar efter förtärd frulle... Gjorde jag det nu?
Nehe ra. Kl slog 12 och jag skulle bege mig in till stan för att möta upp syrran. Tung som en sten och en känsla av mat ända upp i halsen försökte jag förbrilt jogga ner tuggorna till matsäcken iaf.
Kl slog 13.00, det var dax för invägning.
Helt medveten om att jag kan ha ätit en aning för mkt för att vågen skulle visa de siffror som jag ville att den skulle göra, slängde jag av mig linne och tjockbralllor beredd att entra metallplattan. Dommen var kommer.
61, 9kg!! Hoppla?, maten var som bortsprungen trots att det kändes som om den fortf satt som ett lock strax under dingelprylen längst bak i gomen. Från morgonviktens 63,2 var jag nu nere på 61,9, min nervositet kunde äntligen lägga sig en aning.

Se där vad inbillning även här kunde göra.


Efter invägningen mötte Mysan upp oss för att käka en lunch å Muffin bakery på östermalm.
En hälsotallrik med bulgur, sallad, keso och kalkon slank ner vare sig jag var mätt eller mätt..fort gick det oxå.
Innan My och syrran knappt ens börjat tugga i sig sin tallrik satt jag och fippla på Mys I-pod för att leta fram min vinnarlåt.
Den valda låten blev ......... (name?),med Queen iaf. Bra skit!
Efter ca 15min började blicken åka upp och ner för att kolla så inte klockan gick fortare än vanligt, nervös!? svar ja.
Efter en kortare prommis tillbaka till Cafe opera där tävlingen hölls möttes resten av min hejjarklack upp. Päronen, Lisa, Lina, Kenny, Fille, Min Marko :) och Danne. Blomman var oxå förbi en sväng.

Under genomgången inför tävlingen kan jag säga att nervositeten inte direkt la sig.
Helt plötsligt var reglerna inte alls som jag trott. Gulp.
Aja, nu gick jag bara in med inställningen "överleva" och "bit ihop!".



Hur som haver, trots ändrade vikter än jag tidigare tränat på och regler som inte riktigt höll måttet så gick det över förväntan. Under 75sek skulle man göra så många korekta reps /övning man orkade. I slutänden slogs alla grenarnas reps ihop och den som hade flest totalt vann. De två bästa gick vidare till finalen som går i Tylösand i slutet av somarn.

Mina resultat:
Bänkpress 38kg: 24st reps  (4 bortdömda)
Bicepscurl 17kg: 27 reps (6bortdömda)
Knäböj 62,5kg: 20reps  (3 bortdömda)

Efter dessa tre grenar låg jag 3:a, ca 16reps efter 2:an. En hel evighet och finalplatsen svävade långt långt där borta i horisonten..
Detta innebar att jag skulle hämta in dessa repetitioner på de 2 grenar som återstod, nämligen Chins (min sämsta gren) och Dips, vilket kändes sådär halvkul och ganska omöjligt..

Chins: 11reps (0 bortdömda)
Dips: 22reps (4 bortdömda)

Efter chinsen hade jag tagit in 4 reps, vilket innebar att jag var tvungen att göra 12 fler dips än tjejen som låg 2:a, 12st!!!
Jag gjorde 10! Ynka 2 poäng från finalen slutade jag som trea.
Jo lite surt var det men med en "otränad tävlingsform" var det helt ok och jag är nöjd över min egen prestation :).
Tänk hur det hade kunna slutat om jag hade gått in för det  till 100%...

-I´ll be back! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0