Recept-musli

Här kommer det efterfrågade receptet på min musli.
Som många andra så har jag ingen exakt hängiven mängd av innehållet då jag ofta höftar mina ingredienser och tar det jag tycker om. Men jag ska försöka delge det så gott jag kan.


Till en rätt stor sats.

Sätt ugnen på 200g.

Blanda i en stor bunke:
1/2 paket havregryn
2dl boveteflingor
2dl dinkelflingor
2dl kokosflingor
1 påse krossade mandlar
1påse krossade hasselnötter
1dl linfrön
1dl pumpakärnor

Häll ut de torra ingredienserna på plåtar, lagret ska inte vara allt för tjockt 1-2cm.
Häll 1dl vatten eller någon typ av 1dl juice (tex äppeljuice) om du vill ha mer smak, ringla över ca 2msk honung och rör ihop så allt blir blött/kladdigt, strö ut till ett jämt lager igen.
Skjutsa in i ugnen 10min, rör om och kör ytterligare 5 min, klart!
Häll över den färdiga muslin i bunken igen och blanda ner russin, gojjibär, dadlar och/eller aprikoser efter smak då grynen fortf är varma, adda kanel, kardemumma eller vaniljsocker för ännu godare smak. Låt svalna.

Man får hålla ett litet öga på nötterna så dem inte bränns, men med den tidangivelsen jag skrivit har iaf min musli blivit gyllenbrun och fin :).

Ät och Njut!

 

Kommentarer
Postat av: Annie

Tack ! Den ska jag testa i helgen att göra ! ser jätte god ut ! Hälsn Annie

2010-09-14 @ 13:27:15
URL: http://blogg.amelia.se/annie
Postat av: Anne

Tackar också för receptet =) Måste bara först handla allt som behövs innan man kan börja göra sin egna musli! Längtar få äta egen gjort musli m naturell yoghurt! Mums!

Ha en bra dag!



Anne fr Ingarö

2010-09-14 @ 15:59:16
Postat av: Therese kusin

Mmm! Nu fick jag inspiration! Gjorde nyss musli smaksatt med pepparkakskryddor, russin och kokos. :)Kram kram!

2010-09-14 @ 19:02:55
Postat av: Anonym

Jätte god musli uppskatat här hemma

2010-09-22 @ 20:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0