Stressad?

Det finns ett sätt att stressa ner.
Slappna av, stäng av.

Avslappning behöver inte enbart innebära ligga raklång på golvet i ett mörkt tyst rum och lyssna på en behaglig låååångsam inspelad röst på band som säger till dig att slappna av i varje del av kroppen samtidigt som du ska ta djupa långa andetag och känna dig tung....tyngre....och tyngre...i kroppen.
Visst, en sån typ av avslappning är jättebra, om du som människa verkligen har lätt för att gå in i lugnet utan att känna behov av att röra på dig. Som jag :)

Då kan istället Yoga vara en utomordentlig variant till avslappning samtidigt som du får röra på dig.
Jag var länge väldigt skeptisk till Yoga då jag har svårt för den lugna formen av träning och rörelse.
Jag är ju den typen som gärna vill ha fart och fläkt, lite chop chop lixom :) Träning för mig har alltid inneburit ett jäklar anamma, eftersträvan att uppnå ett mål, fart, fläkt och svett.

När jag gav yogan en chans för drygt 2 år sedan (då jag befann mig i en väldigt stressad vardag) förstod jag att man faktiskt kan uppnå samma strävan i en lugn träningsform som i en kraftsport. Det gäller bara att öppna upp alla sinnen och bjuda in alla lärdommar för att få en förståelse för något nytt. Det krävdes några gånger innan jag föll för träningsformen.  Jag fick även utspel för min överflödiga energ iform av att kunna utmana min kropps rörlighet och styrka i olika avancerade, varierande positioner samtidigt som fokus ska ligga på en lugn och fin andning. Ju bättre andning du har dessdå mer avslappnad blir kroppen och du kan utföra positionerna 100ggr bättre.
Det krävdes lite tålamod men ju fler gånger jag provade yoga kom effekten av en mer harmonisk person fram i mig. Jag kunde tänka klarare och landa bättre i min vardag.



Kanske fungerar yoga för dig också då du behöver komma ner i varv?
Det är värt att testa.
Det finns inte bara en yogaform, det finns dock en för alla.
Give it a try!    

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej:) Kan du lägga upp lite rump och ben övningar? Och om du har nå tips på hur man ska göra för att få bättre kondition? De skulle vara jättesnällt :) Gillar din blogg sjukt mycket! Hälsa familjen.

Kram :)

2010-11-11 @ 19:39:17
Postat av: Johanna

Hej:) Kan du lägga upp lite rump och ben övningar? Och om du har nå tips på hur man ska göra för att få bättre kondition? De skulle vara jättesnällt :) Gillar din blogg sjukt mycket! Hälsa familjen.

Kram :)

2010-11-11 @ 19:40:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0