Lite time out, men nu tillbaka :)

Som många har förstått så har jag haft extremt mkt i huvudet, därför tog jag en liten time out. Det har varit nyttigt då jag kunnat reda ut allt från att förstå att jag är mamma till vad jag ska göra längre fram i tiden. Jag har varit (och är väl fortf) i en extrem kreativitets"svacka" :) vilket gör att det känns som att jag klarar av att göra 1000 saker samtidigt (vilket jag också gör)...en viss tid. Nu har jag börjat landa lite i allt som florerat, vilket gör att jag kan "ramla" tillbaka och kunna njuta i det jag kläckt fram.
Jag njuter nu dessutom mer än någonsin av underverket. :)


Hur har det då gått med gravidkroppen och aktiviteter?

Jo, såhär är det ju.
Efter min förlossning kunde jag inte gå på drygt 2v utan att det såg ut som att jag skitit på mig.
Så mitt första steg var att KUNNA börja gå igen. Nu kan jag gå, men inte för långa promenader (och helst utan vagn :( ) då mitt bäcken fortf är väldigt instabilt och gör att jag får ont i ryggen.
Därför har jag utöver promenader mest bara FÖRSÖKT få upp en stabilitet i bålen som är huvudpunkten att återställa efter en graviditet, men det har gått sådär. 
Jag kan utan problem med bra teknik (vilket är A och O) utföra övningarna, men då mina magmuskler (som var väldigt starka innan jag blev gravid) tänjdes ut enormt kan dem inte riktigt ta till sig effekten av övningarnas syfte riktigt än då själva magmusklerna är "för" starka för ligamenten som ska kunna dra ihop muskulaturen. Det ger mig därför heller inte riktigt de resultat som önskas och förväntas.
Så nu två veckor framöver kommer jag ligga lite lågt med allt som har med "styrka" att göra för att sen smyga igång  med stabilitetsträningen igen fram till nyår. Inget annat.
Därefter, 1:a Januari har jag satt som mål att förhoppningsvis kunna trappa upp till lite mer riktig träning.
Det känns bra det upplägget jag nu kommit fram till och jag ska verkligen låta kroppen få ta sin tid tills allt som den kan och ska fixa själv känns bra. Jag som många andra har lite svårt med att acceptera att saker och ting måste få ta tid.
Tålamod. :) Har alltid varit min utmaning..
Jag vet vad som är bäst men har ibland tendens att inte (vilja:) lyssna.
Ibland funkar det, ibland inte.
Som man bäddar får man ligga.

Det är inte alltid gynnsamt att vara tokstark innan en förlossning då det blir tyngre för kroppen att tvinga isär en stark magmuskulatur. Det vet jag nu :)
Dock tror jag att min kropp har fördelen med att ha varit vältränad innan i den mån att så fort den har läkt ordentligt kommer kunna ta till sig träningen och ge grymma resultat.


Så det kommer bli bra, med tiden.

Det här med min formcheck känns lite sådär eftersom jag inte känner att det är något jag påverkar riktigt själv. Men vi kör på varannan Torsdag i vanlig ordning och ser hur kroppen kan forma till sig själv (då inte i muskleform eftersom jag inte tränar styrka, utan mer hur den tajtar till sig).
Sen, from årsskiftet hoppas jag kunna visa ordentliga reslutat här.
Kanske fler som vill haka på under en period från 1 jan att sträva mot sina mål?
Jag hjälper er gärna på traven. :)

Nu, ut i friska luften.



   


Kommentarer
Postat av: Sandhra

Hej. Roligt att se du är tbx igen, blivit en vana att läsa din blogg här så man blev nästan lite orolig att ngt hänt men du gör helt rätt i att ha tagit lite time out :-)

Jag hänger gärna på din idé där om jag får, känner mig inte i form alls utan snarare mer i oform än jag någonsin varit innan och har nu en grym värk i ländryggen som gör att jag e tvungen att äta värktabletter vilket inte känns ok men då jag inte ammar längre så är det ju ändå lugnt men ändå ingen lösning i längden. Har du tips på vad jag kan göra åt detta i dagsläget tar jag gärna emot dem, sedan ang din idé så får du gärna säga vad du vill ha som ersättning för arbetet du lägger ner :-)

hoppas allt är bra med er, såg på fb ang m's fyrhjuling.. För jäävligt att folk inte kan låta andras saker vara ifred!!:-( kram

2010-10-25 @ 20:44:27
Postat av: jessica

Hmm tabletter är inge bra, det går att träna bort! Kommer ett inlägg.

Självklart får du vara med på uppstarten i jan. Får se hur jag lättast följer upp här på bloggen, jag kommer på nåt, har ju lite tid på mig att fundera ut ett bra upplägg:) Men först ska vi bli av med krämpor innan vi drar igång något.Men vi siktar på nyåret iaf.

Ha en bra dag!

/Jessica

2010-10-26 @ 11:01:23
Postat av: Rutmarie

Hej!

Jag undrar om du har nå tips på hur man ska träna bort bukfettma o "gravidmage". Har ju fött 3 barn så helt bort kan nog inte magen bli men det är inget kul att se gravid ut när man inte är det.

Det måste vara lätta övningar då jag inte är mycket för träning. Promenerar varje dag.

Kram

2010-10-26 @ 11:45:54
URL: http://sakerilivet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0