Nämen hej hallå!

Det var inte igår.
Vet inte vad som hände där ett tag, motivationen försvann för en stund men har åter hittat  tillbax, tur tur tur.
Vart var jag senast? Jo! Jag försökte finna mina positiva glimtar :) Vilket jag oxå tycker att jag gjort.
Man hinner med mycket nu då träningen helt plötsligt lämnar mycket plats till fritid och annat påhitt.

I helgen var äntligen dagen kommen då jag skulle gör mitt slutliga dyk, uppdyket!
På lördag morgon vaknade jag kl 07.30, lite lätt nervös.
Termometern visade kalla 5 minusgrader, hua.
Jag klädde på mig 5 lager fleece vilket jag trodde skulle räcka mer än väl under torrdräkten.
När jag slutligen stod redo på dykarplatsen och blickade ut över det spegelblanka havet med solen i ögonen kändes det förvånadsvärt bra. Några meter ut i vattnet såg man några andra dykare som låg och bubblade nere på botten.
Påklädnaden av torrdräkten var nog den som tog mest energi och tid..
Det var inget man slände på sig på 5min direkt...och ja, hjälp behövdes.



Första momentet avklarat, själva dräkten. Nu väntades brottningsmatch med utrustning och den tajta huvan..


Jo, precis som det ser ut så kändes det som om man blivit omsluten av en kondom....
Minns att huvan satt så tajt att den tröck ihop hela nacken.


Första dyket gick fint men oooooooooh my good va kallt det var.
Jag har frusit mycket i mina dagar i skidbacken men inget, å då menar jag INGET slog denna kyla!
Var det jävligt under första dyket så kan jag säga att det var FÖRjävligt andra gången.
Inte nog med att man inte hade hunnit tina riktigt ordentligt innan det var dax för dyk 2.
Under vårat breake på 1,5 timme hade det redan hunnit lagt sig en hinna av is på vattnet.
Oron och den halva skräcken hade plötligt infunnit sig igen...
Åter vadandes ut i vattnet, men nu med isen krossandes mot benen kändes det väl sådär halvkul...
Dyklärarna hade aldrig varit med om en dag som denna.

Dyk 1: Sol, vindstilla, bra sikt under vattnet och ingen is- Optimala förutsättningar för bästa dyk.
DYK 2
: Mörkt grumligt vatten, molnigt och istäcke- illa.

Jag och Ebba var snabbt i vattnet med förhoppningar om att få både dagen och sista dyket avklarat.
Dock hade våran tredje dykpart Sandra fått problem med sin regulator, som då gjorde att jag och Ebba i 10min fick försöka återfinna kontroll på våra hackande tänder guppandes ute bland isflaken innan vi kunde påbörja själva dyket. Med händer och fötter som isklumpar bet jag ihop. Men inte nog med det. Till detta sista dyk hade jag fått en annan (lite större) dykhuva som så härligt släppte in mer vatten än den första. Detta gjorde att det kändes som om min hjärna krypte till size ärta och "sved" likt "brainfreeze" då vi väl var under ytan. Tack och lov var vi i gruppen på allerten och kunde avklara övningarna relativt snabbt när vi väl var igång.

Den sista ångesten uppstod under uppstigningen.
Vart fan ska vi upp? Vart vi än tittade oss omkring låg ett täcke av is ovanför oss.
Vi simmade upp, tog sats med näven och slog oss upp ur isen för att sedan kämpa oss i land, scary.
Dag 2 blev inställd pga snöstorm och troligtvis ett ännu tjockare istäcke. Både ett skönt och jobbigt beslut på en och samma gång. På ett sätt hade man bara velat fått allt gjort för att sen inte behöva göra det någe mer.
Så nu få man gå och våndas tills man ska ner i isvattnet igen... burr.

Denna vecka kommer för min del, för en gångs skull, bestå av omvårdnad.
Jag ska ta hand om min kropp och knopp.

Tisdag: Tennis med Marko
Onsdag: Jobb 7-19.... jihoo... (omvårdnad för andra...hmm :)
Tordag: 60min massage- hallelulja!
Fredag dag: Manikyr med Mysan.
Fredag kväll: Middag + utgång för att fira Mysan och Syster som fyllt 30. GRATTIS!
Lördag: Myskväll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0