Tips!

Ta det aldrig lugnt...eller precis just det man kanske ska göra?
Men så fort jag coolar ner så flyger allt skit på mig???

Det finns många namn för vår tids folksjukdom utbrändhet; burnout, yuppiesjukan, stressrelaterat utarbetningssyndrom och kronisk trötthet. Att utbrändhet blivit allt vanligare är ingen slump. Vi är helt enkelt inte acklimatiserade till den typ av stress som förekommer i dagens västerländska samhälle.

"Långvarig stress sliter på kroppen och kan leda till sjukdom och utbrändhet. Immun-försvaret kan försämras vid stress och man kan lättare drabbas av infektioner. Långvarig stress kan också orsakas av högt blodtryck, huvudvärk, värk i axlar och nacke, hjärt- och kärlsjukdomar samt personliga problem."

Jag hade påpekat ett antal ggr igår kväll att jag VERKLIGEN kände att jag skulle behöva sova ut riktigt ordentligt och LÄNGE (morgonen därpå) imorse.
Kl09.03 kommer herrn in och börjar dra i lakanet (inte för att väcka mig ) för att leta efter något?..
Happ då var det bara att pallra sig upp.
Med känslan av att ögonlocken hängde till knäväcken och ont i varenda led och muskel kände jag mig HALVT utvilad...Minst sagt.
Detta var det tillstånd som jag vaknade till imorse..
Stel som satan....

Å jag skämtar inte, precis så stel som jag utger mig för att vara på bilden är jag, och jag har sååå ont. (träningsvärk).

"Följande symptom kan vara indikatorer för stress och utbrändhet:
  Fysiska symptom: aptit/ viktförändring, ökad användning av drog, alkohol eller tobak, matsmältningsproblem, hjärtklappningar, återkommande förkylningar, huvudvärk, muskelvärk, trötthet, sömnsvårigheter, rastlöshet, tandgnissling, magont.
  Känslomässiga symptom: ångest, dåligt humör/irritabilitet, utmattning, sorg, känslo-svängningar, mardrömmar, depression, nervöst skratt, gråtattacker, oro, att man snabbt tappar modet, tomhetskänsla.
  Mentala symptom: utmattning, koncentrationssvårigheter, lägre produktivitet, brist på ideer, glömska, uttråkad, negativ attityd, förvirring, tankspriddhet, brist på mening och mål, tveksamhet, cynism, apati"

Tja... jag kan väl bocka av typ 15 av alla dessa symptom som passar in på mig..
Känner jag mig träffad? Svar JA.

Så idag har jag gjort allt för att få tillbaka kroppen balans till neutralt läge..
Tog en riktigt lugn promenad med marko och hundarna. Och  ja, den var långsam. Hade kunnat haft sällskap med en snigel.

Fixade ordning håret med lite slingor, bastat och fixat massor med gottiheter.


Musli och mitt fantastiska bröd..

Till middag blev det svamprisotto med scampi.

Och nu till melodifestivalen blir det kladdkaka med vaniljsås...och glass :)


Så nu kära kropp. Sug åt dig, sug åt dig av det goda.

Nu skriks det  PASS PÅ!

Melodifestivalen har börjat.
Marko sitter bänkad framför tv:n med ett glas vin för att studera sina konkurrenter in i minsta detalj.
Ska hjälpa.

See you!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0