Profylax 2

Idag ägde våran andra profylax-dag rum.
Hade fått i hemläxa att öva lite andning men tyckte väl att det hade gått si sådär.. Svårt att andas så fort och intensivt men ändå lugna andetag samtidigt som man INTE ska andas hela vägen ner i magen?
Idag fick jag mig faktiskt en liten aha-upplevelse.
Vi tränade lite avslappning och därefter "snabb"-andningen. Jag har kommit på trixet för att andningen ska bli så lättjobbad och lätthanterlig som möjligt. Det gäller "bara" att slappna av i alla muskler man har i kroppen, även om man känner en viss smärta eller spänning. Bara fokucera på andningen.

Andas in....andas ut...

Som idag tex fick Marko den stora äran att "skada" mig då han med hjälp av en nypning i mitt insida lår skulle vara en visualisering till en "gravd-värk". Så under tiden som han nöp mig skulle jag jobba på andningen och bara finna rytm och fokus. Efter drygt 30 sek skulle "värken/smärtan" öka och Marko skulle då nypa hårdare och jag skulle sträva efter att behålla lugnet och andningen. Hör och häpna men det gick galant!
Andrea tyckte jag var riktigt duktig för att bara testat två ggr. Kul. :)

Förra gången hade jag talat om för Andrea att jag e rätt kass på att slappna av så vi har lagt lite fokus på just avslappning  Det hjälper enormt om man kan behålla kroppskontrollen under själva huvudsenariot/födseln, vilket jag faktiskt fick förståelse för idag. Även om en liten nypning i insida lår är lååååååångt ifrån den smärta som troligtvis kommer infinna sig i "the moment". Dock ser jag faktiskt fram emot det, tycker det ska bli lite häftigt faktiskt.

Under profylaxen tränar vi inte enbart andning, det är bara en del.
Vi pratatr även kring tankar, funderingar och frågor.
Marko är helt salig när vi lämnar profylaxrummet och tycker det är grymt skönt och befriande att kunna ställa alla tusen frågor han grubblar över utan att känna sig dum. Andrea är ju världens goaste och är nog van vid att få alla möjliga olika frågor ställda till sig.

Ser fram emot nästa tillfälle.
Tills dess blir det fortsatt övning på andning och avslappning.



Kommentarer
Postat av: Rebecca- Shopping, hundägare, fotografering & kärlek

Naaw, så söt liten mage =D

Och bara en till liten sak, vill du ha en enkel design? :)



Kramar

2010-05-29 @ 13:10:52
URL: http://jagrebeccamirjamkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0