iForm-tankar

Jag tror någonstans att jag ska kunna avverka den där milen med vagnen typ idag...10dagar efter förlossningen.
Men redan efter dryga kilometern strejkar både flås, bäcken och fogar och jag blir påmind om vad jag egentligen genomgått och vad min kropp faktiskt har presterat.
Just det, vila var det...reparation.

För drygt ett år sedan (innan jag blev gravid) var jag här formmässigt.
 

   

 

När jag ser tillbaka på de här bilderna spritter det riktigt ordentligt i kroppen, dit ska jag igen,en vacker dag.
Men, jag ska verkligen tillgodose min kropp en välförtjänt vila och låta den reparera sig till fullo innan några nya satsningar görs. Och ni som vill följa mig på vägen får hålla till godo i drygt 6v till iaf då man rekommenderar ca 8-12v återhämtning för leder, ligament och fysiken i övrigt efter en förlossning. Visst varierar konvalisenttiden från person till person, och jag tror själv att jag skulle kunna börja träna tidigare än 8v då jag har den bakgrund jag har och var väldigt aktiv under hela graviditeten. Men efter 8 års elitsatsning i skidbacken och direkt därefter kliva på 2 år av stenhård styrketräning för att satsa inom athletic fitness följt av en graviditet med förlossning har min kropp fått utstå många påfrestningar och skulle rent allmänt må bättre av en längre vila, ordentlig vila.

Även om jag inte har allt för stor musklemassa kvar på kroppen idag så sitter muskelminnet i ryggmärgen och jag är säker på att jag kommer få grymma resultat när jag väl sätter igång. Då kommer även motivationen vara på topp och kroppen kommer förhoppningsvis tillgodogöra sig träningen bättre än tidigare då den fått chansen att återhämta sig till max. Men då ska jag verkligen "härda" ut vilan trots spritten i benen och sukten efter gymmet. 
Självklart kommer jag innan dessa 6v hålla igång med promenader och rörlighetsövningar allt eftersom jag känner att kroppen vill sammarbeta mer med mig. 

Så, om 6 v kommer jag gå på mitt första styrkepass.
Längtar!...fast ändå inte :)
Trivs rätt bra med bajs-spy-tvätt och amningslivet non stop just nu. Bara det är tillräcklig motion i dagsläget. 

Over and out.

Kommentarer
Postat av: EmmaVättö

Kan du ge mig bra träningstips? har precis börjat träna , går på gym 2 - 3 ggr i veckan + ett eller två gympa pass :)

2010-09-06 @ 22:14:42
URL: http://emmavattoo.blogg.se/
Postat av: Jessica

Till Emma: Hej! Då måste jag få veta lite vad du är ute efter och vad målet är? maila mig gärna på [email protected] så kan jag ge dig några tips där. /Jessica

2010-09-07 @ 15:47:02
Postat av: Magnus wiström

Härlig ryggtavla :-) Förstår att det måste kännas frustrerande att inte kunna träna eller gå. Men bara kämpa på!

2010-09-09 @ 21:40:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0