Rutiner och metoder..

Det här med rutiner/metoder och barn kan man ju bli mer än förvirrad över, kanske precis så som många andra känner sig rörande mitt trygga ämne träning och kost. Jag förstår att man kan få känslan av att känna sig helt matt av hur man ska gå till väga med alla dieter och träningssätt som tillämpas och förespråkas från höger till vänster. Vilka är bäst och vilka ger mest? Precis så känner jag med alla metoder och förslag som finns (och kommer) att ta till för att få vardagen att bli så optimal och lätt som möjligt med sitt barn.

Men jag har NU tagit mina kloka kunskaper och erfarenheter från träning och kostbiten och förstått att det är samma princip som gäller i detta forum. Det finns inget rätt eller fel.
Vissa saker funkar på en del, andra inte. Vi är alla olika individer, lär ut på olika sätt, för oss olika och våra barn utvecklas och snappar upp saker olika mycket och snabbt.
Så hur ska en viss metod till 100% kunna vara den samma och bästa för alla parter och barn?
Jag har lämnat det där metod och rutinträsket.
Jo jag var där och doppade tårna lite då jag inte riktigt var i mina sinnesfulla (energimässigt) bruk, jag lurade mig själv en gång och testade, men vad gav det, ett mer förvirrat barn och en mer stressig mamma som försökte få till alla sov och mattider till punkt och pricka. :)
Snacka om att bli låst.

Moa har egentligen aldrig varit ett "problembarn" vad gäller sömnen. Vi har varit väldigt bortskämda med hela nätter utan skrik och gnäll fram tills dess att hon var 4månader. Sen blev hon sjuk och samtidigt borrade hennes 2 första tänder sig upp genom tandköttet vilket gjorde att sömnen och aptiten rubbades.
Här i några veckor tillbaka fick vi känna på hur det är att få en störd sömn. Säkert inte på långa vägar lika jobbigt som för många andra. Men iom att vi aldrig upplevt det tidigare blev det en omställning hur som.

Jag hade hört talas om Anna Walgrens metod "sova hela natten". Har väl alltid tyckt att hon har lite udda knep för sig men då jag på håll hört att hennes metod var något att prova beställde jag boken då det var som värst med flera uppvaknanden per natt, hade väl inte sovit på drygt 3-4 dygn mer än någon timme i stöten. 
Kände mig lite ätt förtvivlad, tankspridd och tom. Jag svalde boken med hull och hår,även om det mesta, om inte allt, talade emot mina egna principer. Jag malde igenom boken som hastigast.

Hela metoden går ut på att du ska få in mat och sovrutiner under dagen så att barnen orkar ta in så mkt intryck som möjligt under vakna tiden, samt att man ska få i dem så mkt mat som möjligt så att man ska ha ett mätt och belåtet barn fram till kvällstimmarna, som därefter sover hela nätter.
Man bestämmer således sina bestämda mat och sovtider då det SKA ske, man får inte frångå schemat.
För att få barnet sova på kvällen ska man köra samma rutiner alla dagar och kvällar innan sänggående.
En kvällsrutin kan typ se ut så som bada, leka äta och leka lite till innan hopp i säng. Man ska därefter lägga barnet i sin säng, lägga det till rätta?, buffa i rumpan tills barnet blir avslappnat, därefter ska man "ramsa" sig ut ur rummet?.,. Jo ni hörde rätt, man ska ramsa..
Första ramsan inne i rummet, andra på väg ut, tredje utanför dörren och fjärde högre påväg därifrån. Varför? Jo för att barnet ska få med sig dina trygga ord in i sin sömn..
En ramsa kan låta i stil med det: "sov så gott lilla vän, vi syns imorgon".
Låter det konstigt? Inget emot vad det kändes kan jag lova. B)

Jag hade då bestämt mig för att testa detta, vilket jag gjorde.
Det var inga problem att få henne somna själv i sin säng.
Marko kom hem runt tolvtiden denna natt efter att ha jobbat sedan tidigt morgon med Talang...
Moa vaknar omkring 01.00. Sjukt trött går jag in i hennes rum, utan att säga något buffar jag lätt i rumpan, hon blir tyst och så går jag ur rummet samtidigt som jag med en len och mjuk röst ramsar "sov så gott moa, vi syns imorgon", högre och högre.... Jag skämdes där jag stod i mörkret och "ramsade", rädd att Marko skulle höra..(blev nästan lite rädd för mig själv:) vilket han också gjorde.
Jag hade glömt berätta för Marko att jag skulle testa detta just denna kväll..
Han berätta dagen efter att han hade varit vaken och på riktigt undrat vad som tagit åt mig, att jag lät som någon som försökte hypnotisera och att han för stunden var livrädd för mig. Ha ha... Vi skrattade högt åt detta  flera dagar efter.
Konstigt Moa var tyst, hon låg väl förstummad av förundran över vad som tagit åt mamma.

Jag kan säga att metoder för alla är till för att tjäna pengar på, inget annat. Blir inga fler experiment med konstiga påhittade och tillgjorda metoder i detta hem. Ok, nu gick inte jag in 100 för den här anna walgren-metoden (tack och lov)som man skulle (just för att jag inte kände mig heeeelt bekväm i mina ramsor!? och allt man utöver det skulle göra, herregud) och å andra sidan hade vi väl inte så grava problem med Moas sömn som många i boken hade med sina barn och fick hjälp med heller. 

Vi kör nu mera våra egna rutiner som funkar alldeles utmärkt. Rätt som det är kommer nästa tänder och en snörvlig nos och stör, men då är det så.
Men nu har vi testat en gång, den enda gången, och, vi har konstaterat (med energiberikade hjärnor i form av mer sömn ) att det var inget för oss :)
Vi har nu hittat rätt utan massa böcker och "gör såhär-strategier".

Mamma och pappa är nöjda och Moa är jättenöjd.



"sov så gott moa, sov så gott..."
Hjälp..Ha ha.

Kommentarer
Postat av: Anita

Sunt förnuft och tänkande som passar ditt barn är absolut det bästa, alla barn är olika och barn är inga inställningsbara maskiner!!!

2011-02-22 @ 14:17:32
Postat av: Jessica

Exakt. Kunde inte sagt det bättre själv. Hoppas allt är bra med dig och att du ligger i med träningen ;)

2011-02-22 @ 20:37:47
Postat av: Jessica

Exakt. Kunde inte sagt det bättre själv. Hoppas allt är bra med dig och att du ligger i med träningen ;)

2011-02-22 @ 20:38:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0